Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Suchemu kwietniowi chłop się nie raduje, bo kwiecień mokry dobry rok zwiastuje

Reszel - Ekozespoły - inne

KLIMAT W POTRZEBIE - r?wnie? w Reszlu!

Ekolodzy z reszelskiego gimnazjum ponownie wychodzą z inicjatywą działań. Tym razem jest to konkurs „Dla Ziemi dla Siebie –zostań przyjacielem Ziemi: KLIMAT W POTRZEBIE”. Naszymi pierwszymi odbiorcami stali się najmłodsi. Cóż za bezduszność – pomyślelibyście. Jednak musiałyśmy rozpocząć naszą misję od młodego pokolenia chociażby z dwóch powodów. Któż jak nie Oni wytrzymają trudy przebywania z nami w jednym pomieszczeniu oraz któż jak nie Oni chłoną wiedzę jak gąbka wodę, ucząc przy tym dorosłych, co jest dobre a co złe dla naszego środowiska.

Pierwszą przeszkodą do pokonania na drodze ku edukacji najmłodszych było zwolnienie się z lekcji. Bo chcąc uczyć innych musimy czasami rezygnować z uczestnictwa we własnej edukacji. Światełkiem w tunelu okazała się nasza fantastyczna opiekunka koła ekologicznego, która z ciężkim sercem (w obawie o dzieci) zgodziła się na opuszczenie jej lekcji (które przecież tak uwielbiamy).

Mając zatem przyzwolenie z czystym sumieniem mogłyśmy więc ruszyć do gmachu reszelskiej zerówki.

Powitały nas okrzyki (naszym zdaniem zachwytu) małych, z pozoru niewinnych dzieciaczków. Z rozdziawionymi buziami (WCALE NIE ZIEWAŁY!!!) słuchały naszego wykładu na temat klimatu.

Za pomocą plakatów zapoznałyśmy je z pojęciem klimatu, a potem przeszłyśmy do mrożącej krew w żyłach opowieści o jego zagrożeniach. Mówiłyśmy BARDZO obrazowo o kopcących fabrykach, trujących spalinach, marnotrawieniu wody, zanieczyszczeniach powietrza, wyrąbywaniu lasów, spalaniu śmieci i wszystkich innych zagrożeniach, spotykających przyrodę ze strony ludzi, które w naszej opowieści brzmiały jak: wielka skorupa, freony z młotkami, spidermany - mutanty, potwory, lasery, kożuchy i podręcznik do chemii.

Kiedy przeszłyśmy do opowieści o wielkiej dziurze ozonowej (w naszej opowiastce była to tarcza elektroplastyczna) dzieci ujawniły swój potencjał umysłowy, opowiadając nam z zapartym tchem o dinozaurach, meteorytach i cyborgach.

Po wielu próbach uciszania dzieci (całe sobą tak wyrażały zadowolenie z lekcji) przeszłyśmy do punktu kulminacyjnego, czyli co dobrego takie małe i większe brzdące mogą zrobić dla klimatu. Dzieci miały mnóstwo bardziej lub mniej wspaniałych pomysłów. Najlepsze z nich to m.in.:

  • nie stosowanie dezodorantów
  • nie mycie się
  • nie wyrzucanie śmieci

Po kilku (lepiej chyba kilkunastu) sprostowaniach, wyjaśnieniach doszliśmy do kompromisu - dzieci zgodziły się używać minimalne ilości wody, a my, że już nigdy więcej do nich nie przyjdziemy…(żart oczywiście).

Nasi mali, hmm…, przyjaciele zgodzili się narysować plakaty. Były ładne i brzydkie, ale nie mówimy tu o jakości prac, lecz o temacie na jaki mieli rysować, czyli „Ładny klimat” i „Brzydki klimat”. Udało nam się wyjść stamtąd w dwóch kawałkach (byłyśmy tam we dwie). Jesteśmy bogatsze o nowe doświadczenia. Ale stwierdzamy, że z dziećmi pracować jest trudno, tym większa nasza satysfakcja.

Dziękujemy Paniom wychowawczyniom za umożliwienie przeprowadzenia lekcji wśród dzieci z Oddziału Przedszkolnego Szkoły Podstawowej nr 3 w Reszlu.

REKLAMA

opublikowano: 2008-03-09, © Jolanta Pieniak.,

29

ostatnie artykuły z tego działu:

Hanka w trudnej roli nauczyciela, tłumaczy dzieciom, jak można pomóc chronić klimat.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Hanka w trudnej roli nauczyciela, tłumaczy dzieciom, jak można pomóc chronić klimat.
Uczestnicy zajęć – dzieci z reszelskiej zerówki.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Uczestnicy zajęć – dzieci z reszelskiej zerówki.
Dzieci rysowały prace nt. „Dobry i zły klimat”.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Dzieci rysowały prace nt. „Dobry i zły klimat”.
Dzieci rysowały prace nt. „Dobry i zły klimat”.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Dzieci rysowały prace nt. „Dobry i zły klimat”.
Jedna z dziecięcych prac.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Jedna z dziecięcych prac.
Dzieci prezentowały swoje prace a Hanka czuwała nad porządkiem.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Dzieci prezentowały swoje prace a Hanka czuwała nad porządkiem.
Dziewczęta omawiały, to co narysowały nt. klimatu.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Dziewczęta omawiały, to co narysowały nt. klimatu.
Chłopcy także dzielnie sobie radzili.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Chłopcy także dzielnie sobie radzili.
Po zajęciach dzieci będą wiedziały, jak chronić klimat. A już na pewno Ci dwaj chłopcy. 
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Po zajęciach dzieci będą wiedziały, jak chronić klimat. A już na pewno Ci dwaj chłopcy.
Jolka i Hanka to autorki zajęć nt. „Co o klimacie wiemy a co wiedzieć powinniśmy” dla dzieci z OP SP nr 3 w Reszlu.
 fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Jolka i Hanka to autorki zajęć nt. „Co o klimacie wiemy a co wiedzieć powinniśmy” dla dzieci z OP SP nr 3 w Reszlu.
Jeden z plakatów, przygotowanych dla dzieci z „zerówki”. fot. Hania Domaradzka
fot. Hania Domaradzka
Jeden z plakatów, przygotowanych dla dzieci z „zerówki”.