Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Suchemu kwietniowi chłop się nie raduje, bo kwiecień mokry dobry rok zwiastuje

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

Wieliczka – Kraków – Zakopane - Oświęcim

W dniach 30 maja – 3 czerwca odbyła się wycieczka klas III a, III b, III c oraz II a do Wieliczki, Krakowa, Zakopanego i Oświęcimia. Opiekę nad młodzieżą sprawowały wychowawczynie klas trzecich: p. Magdalena Baranowska, p. Agnieszka Migus i p. Agnieszka Żyła.

Po pokonaniu wielu kilometrów, zwiedzanie rozpoczęliśmy od Wieliczki i zabytkowej Kopalni Soli, która jest jedynym na świecie czynnym bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej obiektem górniczym. Jej oryginalne wyrobiska - chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby - o łącznej długości około 300 km usytuowano na 9 poziomach, sięgających do głębokości ponad 300 metrów. 8 września 1978 roku Kopalnia została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO, dołączyła do pierwszych 12 obiektów na całym świecie. Podczas wycieczki z przewodnikiem podziwialiśmy wspaniałe kaplice, urokliwe podziemne jeziorka, oryginalne urządzenia i sprzęt, a także ślady prac górniczych, które dają wyobrażenie o zmaganiach ludzi z żywiołem, ich pracy, pasjach, wierzeniach.

Kolejnego dnia przyszedł czas na Kraków, drugie miasto w kraju pod względem liczby mieszkańców i powierzchni. Tu zapoznaliśmy się z historią tego pięknego miasta, wieloma zabytkami o wielkiej randze artystycznej i historycznej, poczuliśmy atmosferę dawnej stolicy Polski. Wielkie wrażenie zrobiło na wszystkich Wzgórze Wawelskie i Katedra Wawelska – symbol wiary, dumy i świetności dawnych czasów. Byliśmy na wieży Zygmuntowskiej, podziwialiśmy Dzwon Zygmunta i panoramę miasta. Stąd udaliśmy się do Kościoła Mariackiego, gdzie mogliśmy zobaczyć ołtarz wykonany przez Wita Stwosza. Spacerując po Rynku Głównym podziwialiśmy Sukiennice i mieliśmy możliwość wysłuchania hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Potem, spacerując uliczkami miasta, trafiliśmy na ulicę Floriańską, kończącą się Barbakanem. Odwiedziliśmy również Collegium Maius – najstarszy z budynków Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie studiowali między innymi Mikołaj Rej, Jan Kochanowski i Mikołaj Kopernik. Grupa miała także okazję spotkać słynnego Smoka Wawelskiego. W dalszej kolejności odwiedziliśmy Kazimierz, przez wiele wieków miejsce, w którym przenikała się kultura chrześcijańska z żydowską. Obecnie dzielnica jest jedną z ważniejszych atrakcji turystycznych Krakowa. To ważne centrum życia kulturalnego miasta.

Trzeci dzień poświęciliśmy na wyprawę górską. Z pensjonatu „Borowy” w Białym Dunajcu, gdzie mieszkaliśmy podczas wycieczki, pojechaliśmy do Palenicy Białczańskiej, skąd wyruszyliśmy pieszo do Morskiego Oka. Po pokonaniu 9 kilometrów, zmęczeni dotarliśmy do schroniska im. Stanisława Staszica, skąd podziwialiśmy cudowne widoki rozciągające się wokół jeziora. Najdzielniejsi wędrowcy udali się także nad Czarny Staw, jezioro, spod którego można wyruszyć w dalszą podróż na Rysy. Drogę powrotną, czyli kolejne 9 kilometrów również przebyliśmy pieszo. Po krótkim odpoczynku, daliśmy jeszcze radę pospacerować po Krupówkach, czyli reprezentacyjnej ulicy Zakopanego, skąd rozciąga się widok na Giewont. W czwartek wyruszyliśmy do Doliny Kościeliskiej, która jest obszarem obfitującym w jaskinie. Spośród około 450 dotychczas odkrytych, cztery udostępnione zostały dla ruchu turystycznego. Są to jaskinie: Mroźna, Raptawicka, Mylna i Smocza Jama. Przewodnik naszej grupy zdecydował się na pokazanie nam Smoczej Jamy. Po piętnastominutowym przejściu dnem ciasnego wąwozu, dotarliśmy pod stalową drabinkę, która stanowiła początek podejścia pod Smoczą Jamę. Jaskinia ta jest pojedynczym, krótkim (37-metrowym) korytarzem, który przebija na wylot skałę w turni Ratusza.

Po trudach wspinaczki, udaliśmy się na krótki odpoczynek, skąd ruszyliśmy na zakopiańskie Krzeptówki, aby obejrzeć Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej, wybudowane w podzięce za ocalenie życia papieża Jana Pawła II po zamachu z 13 maja 1981 roku. Naszą uwagę przykuł ołtarz papieski w tzw. „parku fatimskim", ze stołem ofiarnym oraz wspaniałym witrażem.

Ostatniego dnia zwiedziliśmy Państwowe Muzeum Auschwitz - Birkenau w Oświęcimiu, utworzone w 1947 roku staraniem byłych więźniów, pragnących upamiętnić tych, którzy w obozie stracili życie. Na Muzeum składają się głównie dwie wielkie części byłego kompleksu obozowego: Auschwitz I Stammlager i Auschwitz II Birkenau z ponad 150 obiektami budowlanymi, ok. 300 ruinami, autentycznymi drogami, rampą, ogrodzeniami, a także archiwalia, które przetrwały ewakuację obozu oraz zbiór ponad stu tysięcy obiektów ruchomych (m.in. walizki, buty i przedmioty codziennego użytku, przedmioty więźniarskie). Na terenie obiektu zainstalowana jest stała wystawa główna oraz kilkanaście tzw. wystaw narodowych, zorganizowanych przez państwa upamiętniające ofiary - swoich obywateli. Wizyta w Muzeum uświadomiła młodzieży, że pamięć o tragicznych wydarzeniach z okresu niemieckiego nazizmu i czasów II wojny światowej powinna prowadzić do przyjęcia postawy odpowiedzialności za drugiego człowieka.

Wycieczka należała do bardzo udanych. Była ciekawa, pouczająca. Spędziliśmy czas bardzo aktywnie. Wszyscy chętnie wrócimy ponownie w tamte strony. Warto również dodać, że mamy w gimnazjum bardzo zdyscyplinowaną młodzież, której zachowanie podczas wycieczki nie budziło żadnych zastrzeżeń. Swoją postawą udowodnili, że są dojrzali i odpowiedzialni.

REKLAMA

opublikowano: 2016-06-06, © Agnieszka Żyła,

141

ostatnie artykuły z tego działu: