Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Gust kobiety, łaska pańska i marcowa pogoda zawsze niestałe

Reszel - Wydarzenia_szkolne

Wieliczka – Kraków – Zakopane – Oświęcim

W dniach 14 -18 maja odbyła się wycieczka uczniów gimnazjum klas III c, III b, II b do Wieliczki, Krakowa, Zakopanego i Oświęcimia. Opiekunami byli p. Elżbieta Ziółek, p. Dorota Stasiewicz i p. Paweł Zając, p. Waldemar Ziółek.

Spod szkoły wyruszyliśmy około godziny 7:00. Od początku towarzyszył nam dobry humor i nasz przewodnik p. Mariusz Moritz, którego poznaliśmy w ubiegłym roku podczas wycieczki do Poznania.

Podczas podróży pan Mariusz opowiadał nam przeróżne historie, więc droga nie była nudna.

Po pokonaniu wielu kilometrów i wielu godzin w autokarze, wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Wieliczki, zabytkowej Kopalni Soli. Jest to jedyna na świecie czynna bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej kopalnia górnicza. Dowiedzieliśmy się, że jej chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, o łącznej długości około 300 km ułożono na 9 poziomach sięgających do głębokości ponad 300 m. Kopalnia została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO, dołączyła do12 obiektów na całym świecie. Podczas zwiedzania z panią przewodnik podziwialiśmy kaplice poświęcone różnym osobom, m.in. Kaplicę św. Kingi, podziemne jezioro, różnorodne urządzenia i sprzęt.

Po obiadokolacji dotarliśmy do Domu Wycieczkowego Piast w Nowej Hucie, dzielnicy Krakowa. Pokoje wszystkim bardzo się podobały. I tak minął pierwszy dzień naszej wycieczki…

Drugiego dnia, po śniadaniu, zwiedzanie zaczęliśmy od Wzgórza Wawelskiego. Tam zachwycił nas legendarny smok wawelski, który zionął ogniem. Następnie przeszliśmy do Katedry Wawelskiej, w której zobaczyliśmy ogromny, najsłynniejszy polski dzwon, tzw. dzwon Zygmunta, sarkofagi królów polskich, a także sarkofag J. Słowackiego, A. Mickiewicza, urnę z C. K. Norwida, sarkofag pary prezydenckiej M. i L. Kaczyńskich. Następnie przewodnik oprowadził nas po Starym Mieście Krakowa, a później mieliśmy czas wolny, na tzw. własną rękę zwiedzaliśmy Sukiennice krakowskie.

Wieczorem udaliśmy się do Białego Dunajca, gdzie mieliśmy zakwaterowanie w Pensjonacie Borowy.

Kolejnego dnia wyruszyliśmy na Gubałówkę i do Doliny Kościeliskiej. Na Gubałówkę dotarliśmy kolejką linową. Z grzbietu Gubałówki podziwialiśmy piękne widoki naszych polskich gór. Następnie udaliśmy się do Doliny Kościeliskiej, tam zwiedzaliśmy jaskinie. W drodze do jaskiń dokonaliśmy zakupu oscypków - regionalnego przysmaku. Jaskinia Mylna, którą zwiedzaliśmy, przysporzyła nam dużo trudu, ponieważ było w niej ciasno, ciemno, przejście musieliśmy oświetlać sobie latarkami. Następnym punktem naszego programu wycieczkowego były Krupówki. W drodze na największą i najpopularniejszą ulicę Zakopanego przewodnik pokazał nam trzy skocznie narciarskie – dużą, średnią i małą, na których odbywają się skoki narciarskie z udziałem naszego wielkiego skoczka narciarskiego Kamila Stocha. Ponadto zobaczyliśmy Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej wybudowane w podzięce za ocalenie życia papieżowi Janowi Pawłowi II po zamachu 13 maja 1981 roku.

Czwartego dnia rano wyruszyliśmy do Morskiego Oka. Przemaszerowaliśmy 18 km 700m w 3h 57 min. Na miejscu podziwialiśmy cudowne krajobrazy zapierające dech w piersiach. Niektórzy z nas, z braku kondycji, z powrotem zjechali bryczkami. Przygoda była niesamowita a widoki niezapomniane.

Ostatniego dnia (w drodze powrotnej do domu) zwiedziliśmy były obóz koncentracyjny – Muzeum Auschwitz – Birkenau w Oświęcimiu.

To była niezwykła lekcja historii, to był nasz czas zadumy…

Około 01:30 przybyliśmy do Reszla.

Tekst: Marta Koziej, Klaudia Paliwoda, Weronika Rozicka

REKLAMA

opublikowano: 2018-06-04, © uczniowie SP 3,

2826

ostatnie artykuły z tego działu: