Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Suchemu kwietniowi chłop się nie raduje, bo kwiecień mokry dobry rok zwiastuje

Reszel - Wydarzenia_szkolne

Nasza mała wiejska szkoła

Autorzy: uczestnicy warsztatów z języka polskiego i informatyki pod kierunkiem p. Marleny Żukowskiej Realizacja projektu „Nasza mała, wiejska szkoła” w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Leginach

Od 12 grudnia 2013 roku Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Leginach realizuje projekt „Nasza mała, wiejska szkoła” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Termin wykonania przedsięwzięcia upłynie 30 czerwca 2015 roku. W ramach projektu uczniowie uczestniczą w zajęciach z języka polskiego, języka niemieckiego, języka angielskiego, informatyki, przyrody i matematyki. Jego główny cel stanowi wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z grup o utrudnionym dostępie do edukacji, zapewnienie wysokiej, jakości nauczania oraz zmniejszenie różnic, w jakości usług edukacyjnych. Całkowity koszt projektu wynosi 415,00 tysięcy złotych, z czego na jednego ucznia przypada 8,645 tysięcy złotych. By nauka była efektywna i przyjemna, na poszczególne warsztaty zakupiono pomoce naukowe (m.in. programy multimedialne do poszerzania wiedzy z języków obcych, dyktafon, drukarkę laserową, laminarkę, dwa komputery, aparat fotograficzny, mikroskop i preparaty biologiczne, materiały oraz akcesoria biurowe). Wychowankowie szkoły chętnie biorą udział w poszczególnych warsztatach, o czym świadczy wysoka frekwencja. Zajęcia realizowane są metodą projektu, której celem jest samodzielna realizacja przez uczniów zadań opracowanych przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych założeń.

W warsztatach z języka polskiego bierze udział 17 uczniów klas III-VI. Ich opiekunem jest p. Marlena Żukowska. Cel zajęć stanowi miedzy innymi rozwój swobodnej komunikacji, poznanie wpływu informacji na życie człowieka, przeprowadzanie wywiadów i redagowanie gazety szkolnej o tytule Ekspres Szkolny (pod koniec lutego ukazał się pierwszy numer). Uczniowie do Ekspresu Szkolnego piszą artykuły, dokonują obróbki fotografii w programie Photoscape, a następnie dołączają zdjęcia do tekstów. W gazecie szkolnej, oprócz artykułów dotyczących bieżących wydarzeń z życia szkoły, znajdują się również: przepisy kulinarne, znaczenie imion, kącik dobrego humoru czy krzyżówka. W ramach zajęć polonistycznych i informatycznych wychowankowie klas III-VI pojechali na wycieczkę do Telewizji Olsztyn i Polskiego Radia Olsztyn. W studiu telewizyjnym i radiu chętnie zadawali pytania pracownikom, interesowało ich wiele rzeczy, zarówno od strony merytorycznej, jak i technicznej. Wyjazd bardzo im się podobał. W drodze powrotnej do szkoły wymieniali się spostrzeżeniami, którym towarzyszyły ogromne emocje. Na warsztatach uczniowie oglądają także filmy, m.in.: na temat etapów powstawania czasopisma, zakresu obowiązków zespołu redakcyjnego, warsztatu dziennikarza czy środków masowego przekazu.

Wiele przyjemności sprawia im przygotowywanie plakatów i map mentalnych. Wychowankowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Leginach uczęszczający na zajęcia z języka polskiego są systematyczni, zmotywowani do pracy, wielu z nich osiąga wysokie wyniki w nauce, chcą nadal poszerzać swoją wiedzę i umiejętności. Ich mocną stroną jest twórcze myślenie – mają wiele pomysłów i w większości potrafią podać sposoby ich realizacji.

W warsztatach z języka angielskiego prowadzonych przez p. Ewę Tabakę uczestniczą uczniowie klas I-VI. Klasa I pracuje na programie multimedialnym Discovery Island. Najmłodsi opracowali następujące działy: urodziny, szkoła, rodzina, zwierzęta, ciało i dom. Po każdym dziale uczniowie tworzą własne słowniczki tematyczne na podstawie poznanego słownictwa. Preferowaną formą pracy jest połączenie nauki z zabawą, dlatego też podczas zajęć pierwszoklasiści śpiewają dużo piosenek, bawią się w gry typu memory, Simon mówi.

Wychowankowie klas II-III również tworzą swój słowniczek – z tą różnicą, że jest to słownik alfabetyczny. Na daną literę zapisują jak najwięcej słów poznanych zarówno na warsztatach, jak i na obowiązkowych lekcjach języka angielskiego. Uczniowie bardzo lubią śpiewać angielskie piosenki. Grają także w kalambury, odgadywanie słów w celu utrwalenia poznanego materiału. Wychowankowie klas IV-VI pracują na programie multimedialnym Discover English Starter. Podczas zajęć omówili trzy bloki tematyczne: rodzina, kraje świata i hobby. Uczniowie zapoznali się z kulturą i obyczajami Wielkiej Brytanii oraz krajami anglojęzycznymi. Obecnie pod czujnym okiem p. Ewy Tabaki przygotowują przedstawienie pt. Legenda o trzech braciach: Lechu, Czechu i Rusie, które zostanie wystawione na koniec roku szkolne-go dla klas I-III. Na dodatkowych zajęciach z języka angielskiego uczniowie wykazują po-stawę aktywną, chętnie współpracują z nauczycielem.

Na warsztaty z języka niemieckiego, prowadzone przez p. Marzenę Kościelniak, uczęszcza 10 uczniów klas I-III. Najmłodsi zapoznali się ze słownictwem związanym z porami roku, z kolorami, liczebnikami w zakresie od 1 do 12 oraz nazwami członków najbliższej rodziny. Uczniowie poznane słownictwo utrwalają poprzez piosenki, rymowanki i wyliczanki. Efektem pracy było wystawienie mini sztuki teatralnej w j.niemieckim pt. Vier Jahreszeiten.

Przedstawienie utrwalono na kamerze, a następnie pokazano rodzicom podczas zebrania ogólnego, które miało miejsce 20 marca. W dodatkowych zajęciach z języka niemieckiego uczestniczą także uczniowie klas IV-VI (10 osób). Głównym celem zajęć było wystawienie mini sztuki teatralnej pt. Wir suchen Matrosen, którą również obejrzeli rodzice. Podczas zajęć uczniowie poznali słownictwo związane z przedstawieniem, tj. nazwy zawodów wykonywane przez bliskie im osoby, a grając w grę dydaktyczną "Verben - Bingo" uczyli się nowych czasowników. Uatrakcyjnieniem zajęć dla uczniów jest praca z programami multimedialnymi "Moje pierwsze słówka" oraz "Didakta". Wychowankowie klas I-VI są zadowoleni z udziału w warsztatach z języka niemieckiego –cieszą się, że mogą rozwijać swobodną komunikację w tym języku.

W warsztatach przyrodniczych, prowadzonych przez p. Edytę Pyrczak, bierze udział 16 osób. Do tej pory zrealizowano 3 bloki tematyczne: „O najbliższej okolicy”, „Zagrożenia przyrody i jej ochrona” i „Najbliższa okolica”. Uczniowie podczas zajęć uczą się współpracy w grupie, np. poprzez wspólne opracowanie zasad zachowania się w lesie, przygotowywanie krótkich prezentacji multimedialnych (np. Życie w lesie) oraz wykonywanie plakatów dotyczących dowolnego parku narodowego w Polsce. Zajęcia, których opiekunem jest p. Edyta Pyrczak, odbywają się również w terenie. Uczniowie bezpośrednio obserwowali pierwsze zwiastuny wiosny i dokonywali oceny degradacji krajobrazu po wiośnie. W marcu prowadząca zajęcia rozpoczęła nowy dział – Mikroskop i jego tajemnice. Najpierw zapoznała swoich podopiecznych z budową i zasadami działania mikroskopu, później wspólnie z nimi oglądała gotowe preparaty, a na sam koniec poleciła uczniom przygotowanie prostych preparatów pod jej kierunkiem. Po trzech miesiącach współpracy zauważa się dużą aktywność uczniów oraz ich zaangażowanie w wykonywanie prac grupowych. W warsztatach matematyczno-ekonomicznych, prowadzonych przez p. Małgorzatę Chodup, biorą udział uczniowie klas III-VI (łącznie 16 osób). Podczas zajęć podopieczni szukają odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jaki biznes się opłaca? Czy każda inwestycja przyniesie zysk? Zgłębiają również wiedzę na temat zarządzania firmą, poznają podstawy ekonomii, marketingu i etyki biznesu. Uczniowie są już świadomi tego, co to jest budżet domowy, kredyt, lokata, odsetki, procent, rabat, podwyżka, skąd bierze się prąd w naszych domach. Dowiedzieli się, jak gospodarować pieniędzmi oraz poznali sposoby rozsądnego robienia zakupów. Potrafią także obliczyć rabat w sklepie. Na warsztatach tworzyli swój mały biznesplan do tematu dotyczącego pomysłu na zarobienie pieniędzy, np. w czasie wakacji. Uczniowie często wykonują przydzielone zadania w grupach lub parach, kształtując w ten sposób umiejętność prawidłowej współpracy z innymi. Wspólnie przygotowują plakaty, tworzą mapy mentalne, wykresy i bawią się m.in. w bank. Ciekawymi zajęciami były usługi bankowe, podczas których wychowankowie klas III-VI poznali tajniki pracy w banku. Ten dział podsumowano wycieczkę do Banku...Spółdzielczego..... w Reszlu. U uczniów podczas zajęć zauważa się dużą motywację do pracy oraz chęć poszerzania zakresu swoich wiadomości i umiejętności. Praktyczne umiejętności, które zdobędą podczas tych warsztatów, z pewnością przydadzą się im w dorosłym życiu.

W warsztatach informatycznych, prowadzonych przez p. Wiesława Maciukiewicza, uczestniczą uczniowie klas III-VI. Podopieczni zaznajomili się z podstawowymi zasadami tworzenia dokumentów tekstowych. Podczas zajęć najpierw przepisują teksty, potem je zapisują, a następnie odczytują z pliku. Dokonują również edycji dokumentu, wprowadzają do niego zmiany (np. podział na akapity, marginesy, interlinia, czcionka, wstawianie numerów stron). Swój tekst urozmaicają dołączonymi zdjęciami. Na jednych z zajęć uczniowie zapoznali się z budową aparatu i jego obsługą. Podczas warsztatów informatycznych często wykonują prezentacje multimedialne, np. z wycieczki do Telewizji Olsztyn i Polskiego Radia Olsztyn. P. W. Maciukiewicz u swoich podopiecznych zaobserwował duże zaangażowanie w wykonywanie zadań i chęć współpracy.

Możliwość realizacji projektu „Nasza mała, wiejska szkoła” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego jest dla szkoły dużą szansą. Nauczyciele, prowadząc warsztaty, rozwijają swoje pasje, a także zdobywają doświadczenie w prowadzeniu zajęć metodą projektu. Z kolei uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, zgłębiają wiedzę na temat tego, co ich ciekawi oraz poszerzają zakres umiejętności przydatnych zarówno w szkole, jak i w życiu codziennym. Osoby dotąd mniej aktywne w życiu szkoły przełamują swoją nieśmiałość, stają się bardziej otwarte w relacjach z innymi ludźmi.

REKLAMA

opublikowano: 2014-03-28, © Organizatorzy,

1701

ostatnie artykuły z tego działu:

 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy
 fot. Organizatorzy
fot. Organizatorzy