Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Suchemu kwietniowi chłop się nie raduje, bo kwiecień mokry dobry rok zwiastuje

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

Dlaczego woda w Reszlu jest droga?

NOWE CENY ZA WODĘ I ŚCIEKI W RESZLU

Zgodnie z ust. z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków – Przedsiębiorstwo Wodociągowo–Kanalizacyjne określa taryfę na rok. Taryfa określana jest na podstawie niezbędnych przychodów uwzględniając:

1.DODATKOWE KOSZTY

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Reszlu jest spółką prawa handlowego dlatego od początku swojej działalności ponosi wszystkie koszy związane z:

  • amortyzacją (ok. 180 tys. zł rocznie),
  • podatkami i opłatami (ok. 190 tys. zł rocznie),
  • zakupami środków trwałych (ok. 70 tys. zł rocznie).

Inaczej ta sytuacja wygląda w sąsiednich gminach. W gminach takich jak Barciany, Srokowo czy Bisztynek dostarczeniem wody i zbiorowym odprowadzeniem ścieków zajmują się jednostki budżetowe. Oznacza to, że wyżej wymienione koszty nie wpływają na cenę wody i ścieków w tych gminach i cena ta jest niższa niż w naszej gminie.

2.OBSŁUGĘ TERENÓW WIEJSKICH

W ostatnim dziesięcioleciu w związku z budową sieci wodociągowo-kanalizacyjnej na obszarach wiejskich gminy Reszel długość obsługiwanej przez PWiK w Reszlu instalacji wzrosła o 67,3 km (Robawy – 2 km, Czarnowiec – 4, Biel – 1, Ramty – 4,5, Lipowa Góra – 1, Stąpławki – 1, Bezławki – 2, Wola, Łężany, Widryny – 19,6, Pilec – 20,1, Leginy – 12,1).

Istotną kwestią jest specyfika terenu naszej gminy. Większość wsi na tym terenie ma zabudowę kolonijną. Obsługa sieci wod–kan w tym przypadku jest zdecydowanie droższa, niż w obszarach miejskich lub na przykład wsiach popegeerowskich, gdzie zabudowa jest zdecydowanie bardziej zwarta.

Dla przykładu wodociąg wiejski długości 20 km w jednej z wsi w naszej gminie posiada tylko 43 odbiorców płacących za usługę, natomiast taki sam odcinek w mieście posiada nawet 1000 odbiorców płacących taką samą cenę za wodę. Dodatkowo koszt utrzymania takiego odcinaka jest wyższy na wsi.

To pokazuje jak dużym obciążeniem dla przedsiębiorstwa jest obsługa terenów wiejskich i z tego właśnie powodu niezasadnym jest porównywanie ceny za wodę i ścieki w Reszlu (gminie wiejsko-miejskiej) z cenami wody np. w Kętrzynie lub Mrągowie, gdzie tamtejsze przedsiębiorstwa obsługują tylko tereny miejskie.

3.WYSOKIE KOSZTY ENERGII ELEKTRYCZNEJ

Opłata za wodę zależy w dużej mierze od zużycia energii elektrycznej potrzebnej do jej wydobycia i dostarczenia do odbiorcy.

W naszym przypadku wodę ujmuję się z głębokości około 250 metrów, gdy w innych gminach głębokość ta waha się od 30 do 130 metrów, czyli koszty związane ze zużyciem energii elektrycznej są tam zdecydowanie niższe.

Oprócz tego w związku ze zwiększeniem długości sieci oraz częstymi podwyżkami cen energii elektrycznej w ostatnich latach koszty ponoszone z tego tytułu wzrosły o 90%.

4.ZATRUDNIENIE W SPÓŁCE

Pomimo zwiększonych zadań zatrudnienie w spółce nie rośnie, czyli koszty z tego tytułu utrzymują się na tym samym poziomie (1995 – 27 osób, 2009 – 23 osoby).

5.BRAK DOPŁAT Z BUDŻETU GMINY

Od chwili powstania PWiK w Reszlu utrzymuje się tylko z opłat za wodę i ścieki oraz wykonywanych usług.

Są gminy w których stosowane są dopłaty do taryfy za wodę i ścieki. W takich przypadkach mieszkańcy ponoszą niższe koszty za zużycie wody i odprowadzenie ścieków, ponieważ część kosztów pokrywa samorząd terytorialny (np. gmina). Nasza gmina takich dopłat nie stosuje dlatego cena wody i ścieków na naszym terenie musi podlegać prawom rachunku ekonomicznego.

6.MNIEJSZE ZUŻYCIE WODY W GMINIE

Od kilku lat obserwuje się coraz mniejsze zużycie wody w Reszlu i okolicach. Związane jest to najprawdopodobniej z coraz częstszym zastosowaniem nowoczesnych urządzeń w gospodarstwach domowych, które to zużycie ograniczają oraz oszczędnością mieszkańców.

Taki stan powoduje zmniejszenie wpływów do budżetu przedsiębiorstwa. Niestety koszty związane z obsługą sieci nie zmieniają się (nieznacznie spada zużycie energii elektrycznej) co wpływa na ujemny bilans finansowy spółki.

Sprzedaż wody spadła z 431 112 m3 w 1996 roku do 286 831 m3 w 2008 roku.

7.ZŁY STAN TECHNICZNY INFRASTRUKTURY

Częste awarie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w mieście i gminie dodatkowo zwiększają koszty w przedsiębiorstwie. Sieć rur doprowadzających wodę do naszych domów wykonana przede wszystkim w latach 70-tych z elementów żeliwnych jest zaprojektowana wadliwie. Kruche żeliwne rury pękają co zmusza pracowników PWiK w Reszlu do częstych napraw i skutkuje przerwami w dostawie wody.

Ze względu na wszystkie wyżej przytoczone argumenty od 2005 roku Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Reszlu osiąga straty na działalności podstawowej w wysokości:

  • 2005 r. – 11 854,88 zł,
  • 2006 r. – 18 195,44 zł,
  • 2007 r. – 117 835,32 zł,
  • 2008 r. – 183 571, 19 zł,
  • 2009 r. (10 pierwszych miesięcy) – 410 000 zł.

W dniu 10. 11. 2009 roku odbyła się Sesja Rady Miejskiej w Reszlu w porządku, której było zatwierdzenie taryfy na wodę i ścieki na rok 2010.

Rada Miejska mimo uznania, że koszty nowej taryfy skalkulowane zostały prawidłowo, postanowiła nie przyjąć wysokości podwyżki i po dyskusji uzgodniono, że nastąpi dopłata dla mieszkańców do wody i ścieków z budżetu Gminy w wysokości 220 000 zł.

Na koniec zwracam się z prośbą do wszystkich zabierających głos w tej sprawie o rzetelne, zgodne z prawdą wypowiedzi, pełne zatroskania o dobro mieszkańców naszej społeczności. Wypowiedzi niepełne, szukające sensacji szkodzą nam wszystkim.

Roman Borejko – Prezes Zarządu PWiK w Reszlu

Do opracowania dołączam informację na temat stawek opłat za dostarczaną wodę i odprowadzane ścieki obecnie obowiązujące w niektórych miastach i gminach w naszym regionie.

REKLAMA

opublikowano: 2009-11-16, © Roman Borejko,

2088

Komentarze

Skandal wielki skanadal,przerysowane oświadczenie.

Nic z tego zestawienia finansowego nie rozumiem. To czysta abstrakcja w stylu gospodarki socjalistycznej.I co za to wszystko/cztaj dosłownie:nieudolność zarządzania/ ma zapłacić odbiorca wody.
Gratulacje. Gratuluję wszystkim.
Jeszcze raz gratuluję dobrego samopoczucia.Dlaczego tak Wam szczerze i otwarcie gratuluję, to proste. W układzie nic nie może się zmienić. Każdy zostanie na swoim stanowisku i wszyscy będziemy szczęśliwi. Tylko pytam jeszcze raz- KTO ZA TO ZAPŁACI.

a czy Pan Borejko jako radny działa tam legalnie?

Podane przez Prezesa dane są tak ogólnikowe, że nadal nie mamy pojęcia o realnych kosztach pozyskania wody. W związku z tym podaję oczywisty przykład wpływający na cenę wody. Masowe odprowadzanie wody opadowej z własnych posesji do kanalizacji ściekowej przez mieszkańców Reszla powoduje olbrzymie zwiększenie zużycia energii potrzebnej do przepompowania ścieków a następnie ich oczyszczenia. Ewidentny przykład to przepompownia ścieków w Wólce Ryńskiej. Dodatkowym minusem takiego podejścia jest fakt wylewania się z kanału odprowadzającego ścieki powiększone o odprowadzaną wodę opadową na okoliczne łąki i pola, co stwarza duże niebezpieczeństwo zatrucia środowiska. Brak reakcji zarządzających miastem zmusi mnie do powiadomienia Wydziału Ochrony Środowiska celem istniejącego zagrożenia. Reszelanka

Czytając wyjaśnienia pana Prezesa dotyczace nowych cen wody, chcę przedstawić moje zdanie na ten "gorący" temat. Odnosi się wrażenie, że odniósł pan sukces zmniejszając zatrudnienie w Społce wodociągowej, a jest troszkę inaczej.
Informuję społeczność Reszla , że w dniu mojego odejścia ze stanowiska prezesa zarządu - 13.04.1999 r. - stan zatrudnienia wynosił - 21 osób.
Kapitał zapasowy wyn. 40.910,-
wynik roku 1998 - zysk + 22.381,-
środki obr.pieniężne
stan konta bank 109.059,85
lokata pieniężn. 130.000,-
gotówka w kasie 591,81
razem 239.651,66
Jeśli można nazwać to sukcesem to był to sukces nie tylko mój, ale również zespołu ludzi z którymi wówczas pracowałem.
Z poważaniem R.Ćwik

Nie rozumiem dlaczego mieszkaniec Reszla ma placić za inwestycje na terenie wiejskim i obsługę terenu wiejskiego,. Proszę mi również powiedzieć czy piastowanie stanowiska kierowniczego w naszych wodociągach i pełnienie funkcji radnego powiatu na tle dopłat do wody z zasobów samorządowych nie stanowi sprzeczności interesów.

ostatnie artykuły z tego działu: