Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Suchemu kwietniowi chłop się nie raduje, bo kwiecień mokry dobry rok zwiastuje

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

Gimnazjaliści nad Bałtykiem

Początek tego roku szkolnego w Gimnazjum nr 1 w Reszlu obfitował w wiele wydarzeń edukacyjnych. Jednym z nich była dwudniowa wycieczka nad polskie morze. Dnia 27 września wyruszyliśmy autokarem do Gdyni Orłowa, gdzie mieliśmy spotkać Pana Leszka Jurysa – dyrektora Oddziału Geologii Morza PIG w Gdańsku. Pan Dyrektor zabrał grupę 40 uczniów wraz z trzema opiekunami na spacer plażą wzdłuż klifu orłowskiego. W trakcie zajęć terenowych uczniowie dowiedzieli się co to jest klif, w jaki sposób powstaje i w jaki sposób wpływa na kształt wybrzeża a także jakie sposoby się stosuje by zapobiegać niszczeniu wysokiego brzegu morskiego. Pan geolog w bardzo obrazowy sposób opowiadał też o pracy geologa i narzędziach jakich używa badając podłoże geologiczne określonego miejsca. Najciekawsze jednak dla większości uczniów było rozpoznawanie skał oraz poznawanie ich charakterystycznych cech i właściwości szczególnie z użyciem rozcieńczonego kwasu solnego. Nasz przewodnik wdrapał się nawet na skarpę, aby „ukopać” nam trochę węgla brunatnego do naszej pracowni geograficznej. Na zakończenie naszych zajęć geologicznych otrzymaliśmy od Pana Dyrektora piękne pomoce dydaktyczne, które posłużą nam w szkole do dalszego zgłębiania tematyki geologicznej.

Po spotkaniu i zajęciach z Panem Leszkiem udaliśmy się na molo, które jest jedną z atrakcji turystycznych Orłowa.

Następnie kontynuowaliśmy naszą podróż do Łeby, gdzie po zakwaterowaniu w pensjonacie od razu udaliśmy się na zwiedzanie miasta. Wszyscy z niecierpliwością czekali, kiedy wreszcie dotrzemy na plażę, aby chociaż na trochę zanurzyć stopy w Bałtyku i pobrodzić w jego wodzie. Chociaż już było po sezonie turystycznym (a może dlatego) Łeba urzekła nas swoim klimatem.

Następnego dnia podjechaliśmy do Rąbki skąd mieliśmy się udać pod opieką Pani Przewodnik ze Słowińskiego Parku Narodowego na szlak prowadzący na ruchome wydmy. Na początku zajęć terenowych zwiedziliśmy w filii Muzeum Przyrodniczego SPN wystawę obrazującą powstawanie wydm, typy wybrzeża morskiego, pracę morza i wiatru w kształtowaniu polskiego wybrzeża w rejonie Łeby. Po tej porcji wiedzy byliśmy lepiej przygotowani do zajęć terenowych. Zanim ruszyliśmy w pieszą wędrówkę po wydmach, popłynęliśmy statkiem po jeziorze Łebsko do Muzeum Wyrzutni Rakiet. Po zwiedzeniu tego muzeum już pieszo udaliśmy się na najwyższą ruchomą wydmę w SPN - Wydmę Łącką (ok. 40 m wysokości). Krajobraz, jaki ujrzeliśmy, zapierał dech w piersi. Słuszne jest określanie krajobrazu Słowińskiego Parku Narodowego jako polskiej czy europejskiej „Sahary”. W dalszej wędrówce, przy odpowiedniej tablicy ustawionej na szlaku, Pani Przewodnik opowiedziała nam o fokach – szczególnie zainteresowały nas opowieści o ich zwyczajach a także o tym, jak należy postępować w przypadku znalezienia foki na brzegu morza. Dalszy etap naszego pobytu w tym rejonie stanowił spacer plażą do Rąbki – oczywiście niektórzy znów mieli okazję zanurzyć bose nogi w bałtyckiej wodzie i piasku wybrzeża.. W Rąbce rozstaliśmy się z miłą Panią Przewodnik i autokarem podjechaliśmy do miejsca naszego zakwaterowania.

Po zjedzeniu obiadu udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Ale nie był to koniec atrakcji wycieczkowych, gdyż po drodze pojechaliśmy do miejscowości Sasino, w której zwiedziliśmy latarnię morską STILO. W lipcu 2006 roku odbyły się obchody 100-lecia tej latarni w służbie bezpiecznej nawigacji. Na tę okoliczność latarnia została odremontowana.

Z wieży tej latarni (wys. ponad 33 metry), przy pięknej słonecznej pogodzie mogliśmy podziwiać nasze morze a także lasy otaczające latarnię. Po tej atrakcji już na dobre udaliśmy się w kierunku Reszla. Do naszych domów dotarliśmy zmęczeni ale pełni nowych wiadomości i wrażeń, które na długo zostaną nie tylko w albumach fotograficznych w postaci zdjęć ale także w naszych sercach i umysłach.

Inspiracją do zorganizowania tej wycieczki była nagroda finansowa, jaką otrzymała nasza szkoła od Pani Alicji Szarzyńskiej – kierownika Olsztyńskiego Centrum Edukacji Ekologicznej. Dofinansowanie w wys. 1000,00 zł ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie przeznaczone zostało na częściowe pokrycie kosztów transportu. Pani Ali oraz wymienionym instytucjom serdecznie dziękujemy za wspieranie naszej działalności edukacyjnej. Serdeczne podziękowania składamy również Panu Dyrektorowi Leszkowi Jurysowi za nieodpłatne przeprowadzenie ciekawych zajęć, dyrekcji Słowińskiego Parku Narodowego za zwolnienie nas z opłat za wstęp do SPN, przewodnikom oraz właścicielce pensjonatu za cierpliwość i wyrozumiałość w czasie pobytu na zajęciach i w pensjonacie. Podziękowania należą się także dyrektorowi szkoły, opiekunom uczniów w trakcie wycieczki za ciężką i odpowiedzialną całodobową pracę w ciągu tych 2 dni oraz panu kierowcy, który też miał dużo cierpliwości dla nas w czasie podróży.

W imieniu uczestników – Barbara Maciukiewicz – Gimnazjum nr 1 w Reszlu

REKLAMA

opublikowano: 2011-10-27, © Barbara Maciukiewicz,

2240

ostatnie artykuły z tego działu: