Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Gust kobiety, łaska pańska i marcowa pogoda zawsze niestałe

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

GIMNAZJALIŚCI Z RESZLA NA „THE HUMAN BODY EXHIBITION” W GDAŃSKU

10 października 2013 r. 45 uczniów reszelskiego gimnazjum wraz z opiekunami wyruszyło na długo planowaną wycieczkę do Gdańska. W zamierzeniach organizatora wycieczki było, by w wyjeździe mogli uczestniczyć nie tylko uczniowie gimnazjum, ale także uczniowie Zespołu Szkół im. Macieja Rataja i Szkoły Podstawowej Nr 3 w Reszlu. Niestety z naszego zaproszenia skorzystali tylko nauczyciele Zespołu, którzy wspomagali nas w opiece nad gimnazjalistami oraz czworo uczniów ze szkoły podstawowej.

Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie wystawy „Poznaj tajemnice ludzkiego ciała” („THE HUMAN BODY exhibition”) w Garnizonie Kultury w Gdańsku – Wrzeszczu. Jest to niezwykła wystawa, która zaprosiła nas na wędrówkę po skomplikowanym i nieustannie zmieniającym się ludzkim ciele. W wersji trójwymiarowej mogliśmy spojrzeć w głąb układów - kostnego/mięśniowego, oddechowego, pokarmowego, nerwowego, krążenia i moczowo-płciowego a także zobaczyć rozwój płodu od pierwszych dni życia. Na 9 działach wystawy zachwycaliśmy się ponad 200 eksponatami ciał ludzkich.

Dowiedzieliśmy się, że eksponaty, które są na wystawie zostały legalnie przekazane w celach naukowych na publiczne wystawy. Tożsamość osób i ich wiek nie są znane. Wiemy także, że wszyscy zmarli śmiercią naturalną.

Interesujący jest fakt, że prezentowane na wystawie ciała zostały poddane plastynacji, czyli specjalnej technice konserwacji. Polega ona na tym, że eksponat pokrywany jest substancjami chemicznymi, powstrzymującymi rozkład. Następnie preparowany jest konkretny narząd, układ, organizm, po czym z eksponatu usuwa się wodę. Wodę zastępuje się acetonem i zanurza w ciekłej mieszance silikonowej w komorze próżniowej. Aceton zamienia się na gaz, który na poziomie komórkowym zostaje zastąpiony polimerem. Polimer silikonowy twardnieje, w wyniku czego powstaje suchy, bez nieprzyjemnego zapachu, trwały eksponat.(więcej na www. human- body.pl).

Po niesamowitych wrażeniach po zwiedzaniu wystawy udaliśmy się do centrum handlowego „PRZYMORZE”, gdzie mieliśmy zaplanowany seans w kinie 6D. Obejrzeliśmy dwa filmy: W starej kopalni oraz Duchy i koty (podobno najstraszniejszy film z całej oferty kina). Chociaż nie obyło się bez krzyku, przerażenia, strachu to pozytywne emocje na szczęście przeważyły. Niektórzy uczestnicy stwierdzili nawet, że kino 6D to najlepszy punkt wycieczki. Po ekstremalnych doznaniach podążyliśmy w kierunku Starówki na obiad w restauracji „Swojski smak”. Niestety nie był to do końca „swojski” obiad, jakiego oczekiwaliśmy, ale że byliśmy głodni obyło się bez większego marudzenia.

Po obiedzie, najedzeni i zrelaksowani udaliśmy się z Przewodnikiem na zwiedzanie starego miasta Gdańska. Krążąc uliczkami starówki poznawaliśmy historię budynków, kościołów i innych zabytków miasta. Zobaczyliśmy także stare miasto w świetle lamp ulicznych, świateł reklamowych i innych.

Ok. godziny 19-tej wyruszyliśmy w drogę powrotną do Reszla i szczęśliwie dotarliśmy pod nasze gimnazjum po godzinie 22-ej,skąd swoje pociechy odebrali stęsknieni rodzice.

Oto kilka wypowiedzi uczestników wycieczki:

„Uważam, że wycieczka do Gdańska była świetnym pomysłem. Dzięki niej poszerzyłam swoją wiedzę o ciele człowieka oraz dowiedziałam się ciekawych rzeczy o Gdańsku.”
Aleksandra Jesionowska kl. II b

„Mimo wczesnej pory wyjazdu wycieczka była jak najbardziej udana. Najciekawszym celem wycieczki była wystawa anatomiczna, na której ukazano szczegóły budowy ludzkiego ciała. Ta wycieczka pozostanie długo w naszej pamięci.”
Ola Kaczmarczyk i Karolina Duszak kl. III b

„Wycieczkę uważam za udaną i czekam na następne”
Paulina Marciniak kl. II b

REKLAMA

opublikowano: 2013-10-16, © Elżbieta Majcher.,

3219

ostatnie artykuły z tego działu: