Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Lipcowe upały, wrzesień doskonały

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

Budowa, podział i zastosowanie łożysk stożkowych

Łożyska stożkowe należą do grupy łożysk wałeczkowatych tocznych. Oznacza to, że ich elementy są w kształcie ściętych stożków, które poruszają się po specjalnej bieżni. Charakterystyczne dla łożysk stożkowych jest to, że mają one zdolność do przenoszenia obciążeń promieniowych i osiowych o takiej samej wielkości, nawet w przypadku, gdy napięcia te są znaczne. Jak zbudowane są łożyska stożkowe? Jakie mają zastosowanie?

Jakie zastosowanie mają łożyska stożkowe?

Łożyska stożkowe to rodzaj łożysk tocznych zaprojektowanych tak, aby mogły przyjmować obciążenia osiowe oraz promieniowe jednocześnie. Dzięki ich specyficznej budowie są one zdolne do przyjmowania dużych obciążeń, szczególnie osiowych. Znajdują one swoje zastosowanie między innymi w:

- motoryzacji - są one powszechnie stosowane w przemyśle motoryzacyjnym, zwłaszcza w piastach kół samochodów i ciężarówek, pomagają w obsłudze obciążeń pochodzących z ruchu pojazdu oraz ciężaru samego pojazdu,

- przemyśle maszynowym - w maszynach przemysłowych łożyska stożkowe są wykorzystywane do obsługi kombinacji obciążeń osiowych i promieniowych,

- przekładniach - w pewnych rodzajach przekładni mogą one być stosowane do obsługi obciążeń wynikających z napędów,

- przemyśle ciężkim - w górnictwie lub hutnictwie, łożyska stożkowe są wykorzystywane ze względu na swoją wytrzymałość i zdolność do obsługi ciężkich obciążeń.

Jedną z głównych zalet łożysk stożkowych jest ich zdolność do dokładnej regulacji luzu wewnętrznego, co sprawia, że są one odpowiednie do konstrukcji, w których precyzja i niezawodność są kluczowe. Mimo że łożyska stożkowe mają wiele zastosowań, istotne jest, aby odpowiednio je dobrać do konkretnego rozwiązania, uwzględniając obciążenia, prędkości oraz inne warunki eksploatacji.

Jak zbudowane są łożyska stożkowe?

Łożysko stożkowe to rodzaj łożyska tocznego, które jest zaprojektowane tak, aby przenosić zarówno obciążenia promieniowe, jak i osiowe. Charakteryzuje się ono stożkowymi bieżnikami oraz rolkami w kształcie stożka, które spotykają się we wspólnym punkcie na osi łożyska. Ich budowa składa się z pierścienia wewnętrznego, na którym umieszczone są roleczki. Kolejnym elementem jest pierścień zewnętrzny, czyli zewnętrzna część łożyska, która posiada bieżnię, po której przesuwają się roleczki. 

Wspomniane roleczki stożkowe są to wałeczkowe elementy o kształcie stożka, które toczą się pomiędzy bieżniami pierścieni wewnętrznego i zewnętrznego. Dzięki swojemu kształtowi są one są zdolne do przyjmowania obciążeń w kierunku osiowym oraz promieniowym. Koszyk to z kolei element, który trzyma roleczki w równych odstępach i zapobiega ich wzajemnemu zderzaniu się podczas ruchu. Dzięki niemu są one równomiernie rozmieszczone na całej długości bieżni. Ostatnie elementy to oczywiście uszczelki i pierścienie zabezpieczające oraz smar. 

Jakie są rodzaje łożysk stożkowych?

Łożyska stożkowe występują w różnych konstrukcjach, które dostosowane są do konkretnych potrzeb i zastosowań. W całej gamie asortymentu, który można znaleźć na rynku wyróżnia się:

- jednorzędowe łożyska stożkowe,

- dwurzędowe łożyska stożkowe,

- czterorzędowe łożyska stożkowe,

- łożyska stożkowe z dwoma pierścieniami zewnętrznymi,

- łożyska stożkowe z montażem bezpośrednim,

- łożyska stożkowe z montażem pośrednim.

Warto dodać, że różne konstrukcje łożysk stożkowych mają różne cechy i właściwości, dzięki czemu można je dostosować do szerokiej gamy zastosowań. Wybór odpowiedniego typu łożyska zależy od specyficznych wymagań danego zastosowania, takich jak obciążenie, prędkość, temperatury pracy i inne, istotne czynniki.

REKLAMA

opublikowano: 2023-08-22, © materiał zewnętrzny,

231

ostatnie artykuły z tego działu:

 fot. materiał zewnętrzny
fot. materiał zewnętrzny