Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Gust kobiety, łaska pańska i marcowa pogoda zawsze niestałe

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

Jak zorganizować sprawnie działający magazyn dla e-commerce?

Podstawą każdego sklepu internetowego jest nie tylko jego oferta, ale również proces realizacji zamówień. Jeśli nasz magazyn nie będzie wyrabiał, to bez znaczenia będzie to jak szeroką mamy ofertę, czy jak dużo pieniędzy włożymy w reklamę. Z czasem stracimy klientów, bo nikt nie będzie chciał czekać na długie terminy realizacji zamówienia. Magazyn może też być problemem samym w sobie. Średniej wielkości sklep internetowy nierzadko działa przy sklepie stacjonarnym w centrum miasta. W centrum dużych miasta przestrzeń magazynowa jest droga bo jest jej mało. Finalnie właściciele sklepów internetowych stoją wiec przed pytanie nie tylko o to jak zoptymalizować pracę magazynu, ale również gdzie w ogóle ma on być zlokalizowany. Odpowiedź na te pytania może być kluczowa dla organizacji całego procesu dostaw. Jak więc zorganizować sprawnie działający magazyn dla sklepu internetowego?

Problemy magazynowania towarów

Problem magazyny zwykle rodzi się w momencie, gdy sklep zaczyna rosnąć. Oferta powiększa się, a utrzymywanie tysięcy produktów na stanie magazynowym wymaga przestrzeni i automatyzacji procesów logistycznych. Nie będziemy dziś mówić o tym jak zbudować nowoczesny magazyn, jak zautomatyzować procesy przyjmowania i realizacji zamówień. Dziś zajmiemy się tym, jaką formułę magazynu możemy przyjąć dla naszego sklepu. Nie zawsze bowiem konieczny jest magazyn w klasycznej formie.

Magazyn just in time

Jednym z głównych problemów, przed jakimi w końcu stanie każdy dobrze prosperujący sklep internetowy będzie konieczność utrzymania stanów towarowych. By realizować szybką wysyłkę trzeba przecież mieć towar na magazynie. Oczekiwanie na towar z hurtowni lub producenta sprawi, że realizacja zamówienia zajmie nie dni a tygodnie. Rozwiązaniem może być magazyn w trybie just in time. Formuła ta zakłada, że w magazynie utrzymujemy tylko najpopularniejsze pozycje z asortymentu i to także w niewielkich wolumenach. Te, które wspólnie dają największy procent sprzedaży. Zwykle w naturze działa bowiem zasada Pareto, czyli 20 procent towarów daje 80% przychodu. Reszta towarów z oferty kupowana jest na bieżąco, dopiero gdy ktoś zamówi u nas towar. Drugim specyficznym aspektem formuły just in time jest to, że przesyłki od hurtowni przychodzą często, nawet codziennie, by na bieżąco uzupełniać stany magazynowe. Warto dobrać sobie dostawców, którzy realizują zamówienie w 2-3 dni, co dziś jest już standardem. Wtedy wysyłka zamówień do klienta docelowego nie będzie trwała dłużej niż tydzień, a to często jest akceptowalny termin. Magazyn w trybie just in time to mniejsze środki zamrożone w towarze, który trzeba sprzedać by je odzyskać, mniejsza powierzchnia magazynowa, która jest potrzebna by utrzymać stany towarowe.

Dropshipping

Inna formuła prowadzenia magazynu jest dropshipping. Model ten polega na tym, że nie mamy własnego magazyny, a zamówienia w naszym sklepie obsługuje producent lub hurtownik. Oczywiście, musi to być hurtownik, który realizuje usługę dropshippingu dla swoich klientów. Finalnie towar nie musi przychodzić do naszego magazyny, nie potrzebujemy go więc w praktyce. Zamówienie składane w naszym sklepie realizowane jest przez hurtownika lub producenta, który wysyła towar do klienta docelowego, bezpośrednio ze swojego magazyny. Dropshipping jest jednak stosunkowo drogi w porównaniu z marżami jakie możemy osiągnąć prowadząc samemu proces logistyczny na magazynie. Nie mamy bowiem takiego wpływu na marże, jak przy zakupach dużej partii towaru od hurtownika, gdyż do takich zakupów po prostu nie dochodzi.

Fullfilment

Ostatnim modelem jest fulfillment, czyli magazyn przekazany w ręce zewnętrznego operatora. W praktyce kupujemy kompleksową usługę magazynowania i wysyłki towarów, czyli magazyn wraz z pracownikami. Nie musimy powiadać własnego lokalu przeznaczonego na magazyn. Korzystamy z magazynu firmy fullfilmentowej. Naszym zadaniem jest jedynie jego zatowarowanie i przekazywanie złożonych zamówień. Jest to idealne rozwiązanie, w sytuacji, gdy nie chcemy inwestować we własny magazyn, albo gdy sprzedaż w naszym sklepie rośnie szybciej niż potrzebna powierzchnia w naszym magazynie. Formuła ta sprawdza się także dla osób, które planują zmieniać miejsce swojego zamieszkania. Nie chcą być przywiązani do danego miejsca, chcą mieć możliwość przeniesienia firmy. Najtrudniejsze w tym procesie jest bowiem przeniesienie magazynu. Fulfillment zdejmuje ten problem z głowy. Fulfillment nie jest wolny od wag. Przede wszystkim, realizują go różne firmy. Znalezienie tej, która wpasuje się dobrze w model biznesowy sprzedaży w naszym sklepie może zająć trochę czasu. Dodatkowo, będziemy mieć mniejszy wpływ na jakość procesu wysyłki.

Autor: https://wave.info.pl/

REKLAMA

opublikowano: 2022-11-23, © materiał zewnętrzny,

2

ostatnie artykuły z tego działu:

 fot. materiał zewnętrzny
fot. materiał zewnętrzny