Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Suchemu kwietniowi chłop się nie raduje, bo kwiecień mokry dobry rok zwiastuje

Restauracja Rycerska

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

Co można przyrządzić z soi?

Soja to roślina uprawna z grupy roślin strączkowych. Jej właściwości znane i cenione są od lat. Charakteryzuje się dużą zawartością pełnowartościowego białka, co czyni ją atrakcyjnym składnikiem diety wegetariańskiej, w której nie spożywa się bogatego w białko mięsa. Soja to również źródło witamin i soli mineralnych. Okazuje się, że z soi przygotować można wiele smacznych dań.

Napój sojowy czy mleko?

Choć termin “mleko” może oficjalnie odnosić się tylko do produktów pochodzenia zwierzęcego, to nieformalne określenie mleko sojowe dawno już weszło do mowy potocznej, określającej napój sojowy, powstały z namaczania nasion soi lub z sojowej mąki. Napój ten ma charakterystyczny, lekko fasolowy smak i zapach. Uważa się go za alternatywę mleka krowiego i poleca alergikom uczulonym na białko mleka krowiego (kazeinę) lub na cukier zawarty w krowim mleku, czyli laktozę. Doskonale łączy się smakowo z czarną kawą, stąd też wiele kawiarni na stałe wprowadziło mleko sojowe do swojego menu, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów. 

Tajemnicze tofu - czym jest?

Tofu to nazwa wysokobiałkowego sera wyprodukowanego z mleka sojowego poddanego koagulacji, czyli procesowi przypominającemu przemianę cieczy w galaretę, a następnie w produkt o serowej konsystencji. Tofu ma bardzo subtelny smak i zapach, na tyle delikatny, że tym, którzy próbują tofu po raz pierwszy, może wydawać się, że w ogóle nie posiada cech smakowych czy aromatycznych. Z powodu tej delikatności często jest mocno przyprawione i marynowane, aby uzyskać wyraźny aromat przypraw. Idealnie sprawdzają się: bazylia, chili, papryka. Ser sojowy może pozostać w formie naturalnej bądź zostać uwędzony albo usmażony. Z kolei opiekane tofu sprawdzi się wyśmienicie na talerzu w towarzystwie warzyw. 

Kotlety sojowe - znane i lubiane

Kotlety z soi są odpowiednio uformowanymi placuszkami z ugotowanej w bulionie i odcedzonej z wody soi oraz z  dodatków, na przykład zeszklonej na patelni cebulki, tartej bułki albo otrębów owsianych i jajka. Przygotowuje się je podobnie jak tradycyjne kotlety czy klopsy: powstałą z ugotowanej soi papkę formułuje się w odpowiednie kształty, następnie obtacza w jajku, panierce i smaży się na patelni. Kotleciki można przyprawiać wg uznania, np. majerankiem. Profesjonalna dieta pudełkowa, która posiada propozycje dla wegetarian z pewnością serwuje kotlety bądź placuszki sojowe na wiele sposobów, np. w formie placków sojowo-cukiniowych czy kotlecików z pieczarkami i szpinakiem.

Pasztet sojowy

Pasztet z soi jest bardzo ciekawym eksperymentem kulinarnym. Powstaje w wyniku długiego moczenia soi, a następnie ugotowania jej oraz zblendowania z olejem. Oczywiscie do takiej zblendowanej mieszanki można dodawać odpowiednie dodatki, w zależności od tego, jaki ma być efekt końcowy. Można więc dodać przyprawy, pomidory, zioła i wszelkie inne ulubione składniki. Pasztet powinien być sycący, mokry w środku oraz mieć niepowtarzalny, porównywalny z tradycyjnym pasztetem, smak. Polecany jest na śniadanie jako dodatek do świeżego, chrupiącego pieczywa, choć może być też podawany na ciepło, jako deep do makaronu czy warzyw. 

Kontrowersje wokół makaronu sojowego

Na koniec parę słów o tak zwanym makaronie sojowym. Mianem tym określa się makaron o kształcie cienkich nitek, przezroczysty, bardzo delikatny w konsystencji. Ta nazwa handlowa makaronu jest myląca, bowiem sugeruje, iż jest to wyrób z soi. W rzeczywistości jednak makaron sojowy wytwarzany jest ze skrobi z fasoli mung, skrobi ziemniaczanej albo z batatów. Czasami makaron ten jest również z dodatkiem mąki grochowej. Wybierając zatem produkty sojowe warto upewnić się, czy rzeczywiście produkowane są z bobowatej rośliny czyli soi, czy może jedynie zapożyczyły one nazwę, nie mając z soją nic wspólnego. 

Soję z pewnością warto w swojej diecie zawrzeć. Trwają badania nad zależnością między dietą bogatą w produkty sojowe a zmniejszoną zachorowalnością na niektóre nowotwory. Ponadto roślina ta zawiera wiele dobroczynnie wpływających na organizm minerałów, między innymi wapń, żelazo, magnez, potas, fosfor, cynk, miedź czy selen. 

 

REKLAMA

opublikowano: 2021-03-31, © materiał zewnętrzny,

148

ostatnie artykuły z tego działu:

REKLAMA

%s
fot. materiał zewnętrzny