Reszel

Reszel - miasteczko na Warmii

Przysłowia ludowe: Gdy w maju śnieg pada, suszę zapowiada.
Grzmot w maju nie szkodzi, sad dobrze obrodzi.

Reszel - Informacje_i_wydarzenia

Jak mówić o niepełnosprawności? Poradnik dla nauczyciela

Dzieci często cechuje bardzo duża ciekawość świata. Jest to naturalne i potrzebne. W ten sposób maluch uczy się postrzegania rzeczywistości na swój własny sposób. Warto tę potrzebę dziecka stale wykorzystywać do nauki. A ważna wiedza na temat świata dotyczy niepełnosprawności. Jeżeli jesteś nauczycielem i chcesz wykorzystać tę okazję do rozmowy na ten temat, nie mogłeś lepiej trafić. Już teraz sprawdź nasz poradnik, który może być dla ciebie cennym wsparciem! Zapraszamy!

Jak dobrze zacząć rozmowę o niepełnosprawności?

Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednie przygotowanie do lekcji dotyczącej niepełnosprawności. W tym celu świetnie sprawdza się wartościowa i dobrze wyczerpująca temat publikacja „Jak mówić o niepełnosprawności?” autorstwa Julii Borkowskiej z Eduksiegarni. Ta książka zawiera aż siedem ciekawych opowiadań dotyczących niepełnosprawności. Dołączono do nich historyjki obrazkowe, karty pracy oraz zdjęcia. Jeżeli ją kupisz, oszczędzisz mnóstwo czasu na przygotowanie się do tej wymagającej lekcji. 

Jeżeli chcesz dobrze zacząć rozmowę dziećmi na temat niepełnosprawności, od początku odwołuj się do świata wartości. W ten sposób uwrażliwisz je na potrzeby i problemy innych osób. Na początek zacznij od opowiedzenia maluchom o tym, czym jest szacunek. Za wszelką cenę unikaj nieodpowiedniego, negatywnego słownictwa na temat osób niepełnosprawnych. Posługuj się wyłącznie językiem neutralnym, ale konkretnym. Zawsze odpowiadaj na pytania dzieci w sposób rzeczowy, szczery i przede wszystkim zgodny z prawdą.

Niepełnosprawność dla dzieci znaczy coś innego

 fot. materiał zewnętrznyDzieci uwielbiają zadawać pytania. Wiele rzeczy je dziwi i zaskakuje. Maluchy potrafią być bardzo bezpośrednie i szczere w swoich wypowiedziach. Warto to odpowiednio wykorzystać podczas rozmowy z nimi o niepełnosprawności. Na początek warto zadbać o odpowiednią atmosferę takiej lekcji z dziećmi. W tym celu należy zdać sobie sprawę, że niepełnosprawność dla nich znaczy co innego niż zazwyczaj dla osób dorosłych. 

Według definicji przyjętej przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) już w 1980 roku, „niepełnosprawność to ograniczenie lub brak zdolności do wykonywania czynności w sposób, lub w zakresie uważanym za normalny dla człowieka, wynikające z uszkodzenia i upośledzenia funkcji organizmu”. Natomiast dla dzieci oznacza ona przede wszystkim inność. Ta różnica wynikająca z niepełnosprawności dziwi je i sprawia, że osoba nią dotknięta jest dla nich charakterystyczna i nietypowa. Dlatego dzieci chcą wiedzieć i zadają wiele pytań na ten temat, nie czując przy tym skrępowania w temacie, który nie kojarzy im się w żaden sposób z chorobą czy cierpieniem. 

Najważniejsze jest jednak to, że nieskrepowane lękiem przed niepełnosprawnością i uprzedzeniami maluchy przyjmą to, co powie im osoba dorosła w całości. I tu pojawia się pole dla nauczyciela, które powinien przekazać im wiedzę na temat niepełnosprawności w sposób prawdziwy i pełny różnych wartości, takich jak szacunek czy tolerancja i pomoc. 

Twoja postawa ma największe znaczenie

Podczas przeprowadzania rozmów z dziećmi przede wszystkim zwróć uwagę na swoją postawę względem tego tematu. Jeżeli będziesz miał uprzedzenia czy braki rzetelnej wiedzy na ten temat, twoi podopieczni szybko to wyczują. Pamiętaj, że masz ogromny wpływ na ich rozwój, dlatego przed rozpoczęciem lekcji poszukaj cennych informacji na temat niepełnosprawności. Dzieci z chęcią zainteresują również różne ciekawostki czy niebanalne anegdoty.

Jeżeli zastosujesz się do powyższych wskazówek, twoja lekcja z pewnością przebiegnie sprawnie i pomyślnie. Gorąco ci tego życzymy! Powodzenia!

REKLAMA

opublikowano: 2023-03-27, © materiał zewnętrzny,

9

ostatnie artykuły z tego działu:

 fot. materiał zewnętrzny
fot. materiał zewnętrzny